Wynajem długoterminowy jest pośrednią formą pomiędzy typowym wynajmem a leasingiem. Bez formalności wymaganych przy leasingu można zbudować firmową flotę, której utrzymanie nie będzie wielkim obciążeniem dla firmowego budżetu.

Długoterminowy wynajem jest atrakcyjny przede wszystkim dla większych przedsiębiorstw, ale korzystają z niego również firmy z sektora MŚP, dla których funkcjonowania flota samochodowa jest niezbędna, ale które nie mogą sobie pozwolić na obciążenie budżetu budową własnej bazy transportowej.

Wynajem długoterminowy jest w istocie dość skomplikowanym rozwiązaniem transportowym o kompleksowym wymiarze. Wszystko odbywa się na warunkach przewidzianych w kontrakcie, który można podpisać na okres od miesiąca do kilku lat. Ponieważ jest to wynajem, to wypożyczalnia zajmuje się serwisowaniem, utrzymaniem, ubezpieczaniem lub naprawą szkód, a Klient po prostu określa specyfikę pojazdu, jaki chciałby wypożyczyć. Tutaj właśnie pojawiają się dodatkowe możliwości: krótsze kontrakty dotyczą bowiem przede wszystkim pojazdów używanych, które już znajdują się na stanie wypożyczalni. To jednak nie jest jedyna opcja, ponieważ Klient może określić dokładnie, jakie samochody chciałby wypożyczyć, a wynajmujący kupi je dla niego. Oczywiście w tym przypadku mowa już o innym czasie trwania kontraktu, natomiast taki układ otwiera przed przedsiębiorcami zupełnie nowe możliwości.

Jaka jest przewaga długoterminowego wynajmu nad leasingiem? Wynajem samochodów nie jest obciążeniem dla firmy – nie wymaga zdolności kredytowej, ponieważ nie jest formą kredytu, nie wymaga długiej historii działalności, nie są też potrzebne dodatkowe zabezpieczenia ani początkowa inwestycja sporego kapitału. To ważne, ponieważ właśnie konieczność ponoszenia wszystkich opłat związanych z uruchomieniem floty zwykle jest najtrudniejsza do zaakceptowania.

Decydując się na wynajem długoterminowy, nie trzeba przygotowywać praktycznie żadnego elementu charakterystycznego dla własnej floty. Nie istnieje potrzeba zabezpieczania pojazdów zastępczych, nie trzeba podpisywać dodatkowych umów z serwisantami, nie trzeba dbać o logistykę serwisową (dodatkowe wyposażenie, przechowywanie kół, dostawy materiałów eksploatacyjnych itp.). Jedyny koszt, jaki ponosi się przy wynajmie długoterminowym, to sama opłata za wynajem oraz, oczywiście, koszty zużytego paliwa. Wszystkie pozostałe koszty eksploatacyjne i opłaty dodatkowe przyjmuje na siebie wypożyczalnia.

Z tego też powodu trudno jest ustalić jakikolwiek standardowy cennik – jeśli taki istnieje, zwykle istnieje możliwość negocjacji, a wszystko w zależności od okresu, na jaki zawarty jest kontrakt, rodzaju pojazdu oraz dodatkowych wymagań Klienta.